מרכז "שירת יוסף תמונה משחקי חשיבה

מה חשיבות המשחק להתפתחותם של ילדים?

.מה חשיבותו של המשחק ומדוע עלינו כהורים לפתח את יכולת המשחק של ילדינו?

גב’  ט.גלוזמן מורת קריאה בשילוב משחק בשירת יוסף עונה

מגיל ינקות מגלה הפעוט את העולם באמצעות המשחק. יכולת זו מתפתחת, משתכללת ומתרחבת עם השנים.

מעלת של משחק בכך שמסייע לגלות את העולם ולפתח באופן בלתי אמצעי יכולות רבות.

להלן חלק מהמיומנויות המתפתחות באמצעות משחק:

 יכולות קוגניטיביות – באמצעות המשחק רוכש הילד כישורי למידה תפקודיים וניהוליים כגון: איסוף מידע, מיון והכללה, הסקת מסקנות, זיכרון, ארגון, תפיסה חזותית, תכנון, דיוק, ניהול זמן..

 יכולות חברתיות – האינטראקציה המתרחשת בין ילדים במהלך משחק משמשת כר נרחב להתפתחותן של מיומנויות חברתיות שונות, כמו: שמירה על תור, שליטה עצמית, גמישות, שיתוף פעולה, כבוד ליריב, פתרון קונפליקט, רגישות לאותות חברתיים.

 יכולות רגשיות – המשחק מהווה הזדמנות לרכישת כלים שיאפשרו לילד התמודדות במצבים שונים. כמו: שבירת פחד מקושי, עבודה במצבי לחץ, קבלת החלטות, התמודדות עם אחרים.

כיצד אנו כהורים יכולים להיות לעזר לילד בתחום זה?

  • התאמה – בחרו משחק התואם את גילו ויכולותיו של הילד.
  • הדרכה – קראו ביחד עם הילד את הוראות המשחק, וודאו שהבין אותן.
  • המללה – תוך כדי משחק, הגדירו במילים את התהליכים אותם הילד צריך לבצע. לדוגמה: “איזה חייל כדאי להזיז עכשיו?” “איפה יש כרטיס שיכול להתאים?”
  • מודעות למהלכים – לאחר שהילד מבצע מהלך, בקשו ממנו הסבר על הפעולה שביצע. “למה הזזת דווקא את החייל הזה?” “איך ידעת שהכרטיס נמצא כאן?”
  • מודלינג – במשחק זוגי, אמרו בקול את המניעים והשיקולים למהלכים אותם אתם מבצעים. כך יוכל הילד לחקות אתכם ולשחק באופן מודע ויעיל.

לדוגמה בפאזל: “אם אני ארכיב קודם את המסגרת, יהיה לי קל יותר להרכיב את הפאזל”.

כיצד נעודד משחק במסגרת הביתית?

נגישות – מקמו את המשחקים במקום נגיש וזמין, אפשרו לילדיכם לקחת משחקים באופן עצמאי.

חידוש – גוונו במשחקים הנגישים לילדים על ידי החלפת סדר המשחקים.

משחק משותף – שבו ביחד עם הילד והשתתפו במשחק.

סביבה תואמת – דאגו לסביבה מסודרת ונעימה. כאשר יש תינוק בסביבה פנו לילדים מקום בו יוכלו לשחק בבטחה.

למשחק ברמות גיל שונות

תור במקום תחרות – כדי שהמשחק המשפחתי יהיה חוויה ולא ייווצר מתח סביב המנצח, מומלץ להדריך את הילדים לשחק “תור תור” ולסייע אחד לשני במהלך המשחק. כך יהיה המשחק פחות תחרותי ויותר חוויתי.

גמישות בכללים – אין צורך להיצמד לכל כללי המשחק. הגמישו את הכללים בהתאם ליכולות של הילדים.

פרגון וכבוד – למדו את הילדים להחמיא למנצח ולשמוח עמו בשמחתו. ניתן למספר את המנצחים לפי הסדר: המנצח הראשון, השני, השלישי. כך לומדים הילדים ליהנות גם מהצלחה חלקית.

 

 

.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שירת יוסף

Pellentesque mollis nec orci id tincidunt. Sed mollis risus eu nisi aliquet, sit amet fermentum justo dapibus.

© 2020 Shoppix – All rights reserved.
דילוג לתוכן